Thursday, February 18, 2016

Čo na Slovensku chýba? Feedback!

Od malička som vyrastala s myšlienkou, že ľudia majú byť k sebe uctivý a to čo robia, majú brať vážne a zodpovedne.
Konkrétne mám na mysli prácu, ktorú vykonávajú.

Realita mi však na Slovensku už dlhú dobu ukazuje skôr tú opačnú stránku myslenia a správania sa ľudí.

Keď som sa pred rokmi rozhodla organizovať svadby ani vo sne mi nenapadlo, byť k ľuďom neúctivá a na klienta pozerať ako na chodiacu peňaženku! Nedovolila a nedovolím si svoju prácu podceňovať a klientovi ju odovzdať nekvalitnú. Okrem toho, že to moja povaha nedovoľuje (za čo som vďačná), ani moje svedomie by to veru stráviť nevedelo.

Situácia posledných dní ma opäť donútila zamyslieť sa, prečo si na Slovensku ľudia stále nevážia svoje peniaze, ktoré si musia poctivo doslova vydrať.

Online som objednávala kvety pre veľmi blízku osôbku, ktorá od nás žije veľmi ďaleko. Chceli sme ju s mamou potešiť a keďže online nákup cez internet pre mňa nie je technicky žiaden problém, neváhala som tak urobiť. Išlo o darček, ktorý by transport zo Slovenska neprežil. O kyticu kvetov.

Viem, že všade na svete je veľa podvodníkov, internet je na to priestor priam ideálny, ťažko si vieme veľa krát druhú stranu overiť. Cez to všetko sme si však s mamou povedali, že nebudeme hádzať všetkých do jedného vreca. Dôležitejšia bola pre nás radosť mojej sestry, ktorej bola kytica určená. Verte mi, bola by som najštasnejšia keby dostala kyticu k sviatku robenú mojimi rukami, no tú diaľku by neprežili.

Našli sme stránku, vybrali kyticu, zaplatili a čakali sme, čo sa bude diať. Prišiel deň D a my ako na ihlách sme čakali na správy spoza veľkej diaľky....

Čas doručenia bol mierne presiahnutý, keď mi zrazu cinkla smska o doručení od dodávateľa kvetov. Odľahlo mi, ale stále sme nemali info od sestry, že ich naozaj má. To bol jediný dôkaz o tom, že sme neposlali peniaze niekam, boh vie kam. A potom to prišlo!

Kytica krásna, ale.... vidíte ten rozdiel?! 






Kytica zo stránky predajcu je plná ruží, kytica doručená plná lisianthusu (tu sú tie bielo zelenkavé kvety). Chvíľu som sedela a rozmýšľala, čo urobiť. Po krátkodobej neistote som však jednoznačne sadla za počítač a písala som predajcovi svoj postreh. Slušne, kľudne, bez emócii. Stať sa mohlo čokoľvek... Kytica nezodpovedá kytici v ponuke. Nie, nemyslite si, že som až taký detailista a rýpal a vadilo mi, že nie je napichaná presne podľa obrázka :-) To je naozaj nemožné.
Avšak, nebola som spokojná s pomerom ruží a lisianthusu. Tušíte, ako to dopadlo?!

Nie len, že so mnou okamžite komunikovali, ale dostala som písomné ospravedlnenie a poľutovanie nad vzniknutou situáciou ALE navyše dostane moja sestra od nich ešte jednu malú kytičku !!! Možno sa pýtate, No a?!
Prečo sa dodávateľ netváril, že mu neprišiel odo mňa email? (Nič nereálne) Prečo sa vôbec "zahadzovali" s nejakou Slovenkou?
Pretože Feedback je pre nich dôležitý! Záleží im na kvalite, servise a svojom mene, ktorý klientom ponúkajú. "Nikdy nehovor nikdy". Nevieme KEDY, KDE a AKO :-)

Máme v rodine sviatky dosť po sebe a ja som rovnako tento rok dostala prekrásne srdce plné ruží. Samozrejme, bolo robené na Slovensku :-) Hneď na druhý deň mi ruže začali postupne odchádzať. Konce lupeňov začali černať, čo je spôsobené tým, že boli ruže zmrznuté. Nepátrala som, ani nebudem po cene. Jednak sa to nepatrí a jednak si ju približne viem predstaviť...
Bolo mi to však ľúto a to (aj keď mne to nevadilo) prišli ruže ešte aj inej ako objednanej farby a v inom obale. Nikto o tom vôbec nebol upovedomený..
Na moje naliehanie dať dodávateľovi feedback, prišla iba suchá odpoveď... "mrzí ma to"....

Prečo je takéto chovanie u nás bežné?! Môj názor na to je dosť jednoznačný. Pretože u nás ľudia po sklamaní ešte stále žijú myšlienkou, že aj tak sa nič nezmení....OMYL. Je na nás, aby sa zmenilo. Pokiaľ sa stále viac a viac ľudí bude svojho domáhať, budú aj firmy nútené zvážiť svoj postoj ku klientovi. Buď ho zmenia, alebo majú smolu..

Nedovolím si klientovi ponúknuť a sľúbiť niečo, čo nie som schopná splniť v očakávanej kvalite. Samozrejme, aj mne nie raz problém vyskočil a bolo potrebné ho veľmi rýchlo riešiť. No nebudem čakať že si to nikto nevšimne a nebudem pchať hlavu do piesku ako pštros. Problém je od toho, aby sa riešil. Ani ja nie som Alica v krajine zázrakov a veľa vecí ovplyvniť neviem. Napríklad, že dva dni pred svadbou mi prídu iné, ako objednané kvety, že prevádzka nepripraví sálu na výzdobu včas podľa dohody, že pri prevoze bola zničená svadobná torta....  Také veci sa stávajú :-) Mojou snahou je to vyriešiť k spokojnosti klienta, nech je to akokoľvek pre mňa nepríjemné. Je to moja povinnosť. Na oplátku od klienta neočakávam nič iné, ako slušný prístup.

Aké ponaučenie z toho pre nás Slovákov vidím ja? Je správne a prirodzené domáhať sa toho, čo si v určitej cene objednáte. Dávajte feedback (spätnú väzbu). Negatívny, ale aj pozitívny. Oba sú v našej práci dôležité.
Buďme k sebe vzájomne slušnejší a úctivejší a aj zdanlivo nepríjemné veci sa budú dať riešiť príjemnejšie ;-)

Želám vám krásny víkend.

Vaša Catherine

P.S.: Samozrejme aj u nás je stále veľa kvalitných a zodpovedných firiem! Aj ja si želám, aby ich bolo čím ďalej tým viac.


No comments:

Post a Comment